Επιγραμματικα τα πιθανα οφελη από την εφαρμογη αυτης της προτασης, καθως τεκμηριωμενο οικονομικο οφελος θα προκυψει κατοπιν αναλογιστικων μελετων, ενώ για το πολιτικο οφελος…. δεν χρειαζεται να πω τιποτα προκυπτει ευλογα . Τα πολιτικα επιχειρηματα ατελειωτα . Μιλαω δηλαδη για :
Παταξη της φοροδιαφυγης των φυσικων προσωπων
Παταξη της εισφοροδιαφυγης των φυσικων προσωπων
Καταπολεμηση της μαυρης εργασιας
Καταπολεμηση της παραοικονομιας
Μειωση του παρεμποριου
Επεκταση της φορολογικης βασης και του φορολογητεου εισοδηματος
Φορολογικη δικαιοσυνη
Καμψη των κοινωνικων αντιδρασεων
Ανακαμψη στην ψυχολογια της αγορας και των ανθρωπων
Σπασιμο του φαυλου κυκλου της υφεσης
Υπο ορους δυνατοτητα επαναδιαπραγματευσης με τους δανειστες μας
Υπο ορους συνεννοηση των πολιτικων κομματων
Ελπιζω να σας κινησα τουλαχιστον την περιεργεια . Είναι αδυνατο να αποδωσω όπως θα ηθελα την σκεψη μου μεσω ενός τοσο μικρου κειμενου .
Μηπως είναι αυτή η «άλλη λυση» που μας βγαζει από το αδιεξοδο…???? Τουλαχιστον ας το συζητησουμε…
ΠΡΟΤΑΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΑΞΗ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ
Η προσπαθεια μου και όλα τα υπολοιπα αφορουν την αναζητηση μιας νεας φορολογικης λογικης φυσικων προσωπων, με την οποια μπορει να καταπολεμηθει η μαστιγα της φοροδιαφυγης και η αδικια των φορολογικων συστηματων που μεχρι σημερα εχουν εφαρμοστει και επιβαρυνουν μονιμως μισθωτους και συνταξιουχους .
Μεχρι πριν από λιγο καιρο πιστευα ότι η φοροδιαφυγη είναι κατι που δεν μπορει να πιαστει λογω κακων εισπρακτικων μηχανισμων όπως πιστευουν και οι περισσοτεροι, ‘η ότι δεν ηθελαν να την πιασουν οι κυβερνησεις για τους δικους τους λογους όπως πιστευουν οι υπολοιποι . Μετα την εφαρμογη του φορολογικου νομου του 2010 και τα τοσα λογικα λαθη που τον συνοδευαν, τεινω πλεον να πιστευω ότι δεν ξερουν πώς να το κανουν και εδώ ξεκινουν οι δικες μου σκεψεις….
Αφορμη της σκεψης μου αποτελεσε όπως προειπα, το πολύ κακο φορολογικο νομοσχεδιο που εφαρμοστηκε το οικ. ετος 2010 και επιβαρυνε με πολύ μεγαλες επιστροφες φορου τα δημοσια οικονομικα . Τα λογικα λαθη και τα προβληματα που το συνοδευαν, εχουν αποκαλυφθει και τα αναγνωριζει ο καθενας .
Αυτό το νομοσχεδιο ειχε όμως σαν βαση του την συλλογη των αποδειξεων σε μεγαλη εκταση, για μεγαλο ποσοστο του εισοδηματος δηλαδη, κατι που αποτελεσε και την δικη μου βαση σκεψης . Τους πρωτους μηνες εφαρμογης του, ειχε θεαματικα αποτελεσματα στα εσοδα του ΦΠΑ αλλα στην πορεια κατερευσαν, καθως ο φορολογουμενος επιανε τα ορια των αποδειξεων που χρειαζοταν και σταματουσε να τις ζηταει . Εδώ υπαρχει και η απαντηση σε ισχυρισμους του τυπου ότι δεν μπορει να παταχθει η φοροδιαφυγη, λογω των κακων φοροεισπρακτικων μηχανισμων . Για να μπορεσει αυτή η ιδεα που θα προτεινω να εχει αποτελεσμα στην πραξη, πρεπει να εφαρμοστει ως συνολο και όχι τμηματικα και αποσπασματικα και ετσι πρεπει να το «δει», οποιος την διαβασει για να μπορεσει να την κατανοησει. Παραλλαγες και προσαρμογες μπορουν να γινουν πολλες.
Μπορει βεβαια να εφαρμοστει και σε συνδυασμο ‘η παραλληλα με τα αντικειμενικα κριτηρια φορολογησης τεκμηριων διαβιωσης, που εσχατως προτεινονται .
Αξιωματικα δεχομαστε ότι οι φοροεισπρακτικοι μηχανισμοι είναι αυτοι που είναι, και δεν μπορουν να επιδρασουν με διαφορετικο τροπο σε οποιοδηποτε φορολογικο νομοσχεδιο και αν προταθει . Μακαρι να βελτιωθουν.
Το ολο σκεπτικο στηριζεται στο ότι η συλλογη των αποδειξεων βαση νομου, είναι υποχρεωση του καθενος, και οχι προαιρετικη επιλογη, ‘η δικαιωμα και μπορει να περιγραφει με λιγες λεξεις ως εξης:
ΠΑΙΡΝΕΙΣ ΤΗΝ ΑΠΟΔΕΙΞΗ → ΠΛΗΡΩΝΕΙ ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΣΤΗΝ ΔΙΝΕΙ
ΔΕΝ ΤΗΝ ΠΑΙΡΝΕΙΣ → ΠΛΗΡΩΝΕΙΣ ΕΣΥ
Βασικες Αρχες
1) Υποχρεωση καταθεσης φορολογικης δηλωσης για ολους οσους εχουν εισοδημα από οποιαδηποτε πηγη και ανεξαρτητου υψους (από το πρωτο ευρω δηλαδη).
2) Υποχρεωση συγκεντρωσης και καταθεσης στην εφορια αποδειξεων, για ολοκληρο το εισοδημα .
3) Καταργηση κάθε μορφης φοροαπαλλαγης . (Για «ευαισθητες» κατηγοριες πολιτων, μπορει να προβλεφθει καποιας μορφης επιδομα, αλλα όχι φοροαπαλλαγη).
4) Μηδενισμος (καταργηση) του αφορολογητου οριου με την εννοια που το γνωριζουμε μεχρι σημερα.
5) Καταργηση της υποχρεωσης αποδοσης φορου. (Εδώ μπορει να προβλεφθουν καποιοι μικροι κλιμακωτοι φορολογικοι συντελεστες για τα εισοδηματα απ καποιο υψος και πανω, αναλογως των ποσων που θελει να εισπραξει το κρατος με αυτόν τον τροπο).
6) Πασης φυσεως αποδειξη μετραει (ακομη και εισιτηρια του ΟΑΣΑ) τα παντα. Αποδειξεις από «υποπτους φοροδιαφυγης» κλαδους, μετρανε x2.
(Ο πολλαπλασιαστης μπορει να ξεκιναει από το x1,5 και να φτανει στο x2).
7) Για οσες αποδειξεις υπολοιπονται για να φτασουμε στο υψος του εισοδηματος πληρωνουμε προστιμο 50% . (Το ποσοστο αυτο μπορει να γινει και 30%) Π.χ. εισοδημα 20,000 πληρωνει προστιμο 1.000 ευρω αν εχει συγκεντρωσει 18,000 αποδειξεις .
8) Αν συγκεντρωθουν επιπλεον αποδειξεις («υποπτοι κλαδοι» μετρανε x2) τοτε υπαρχει bonus 10% για το επιπλεον ποσο . Π.χ. εισοδημα 20,000 με 18,000 απλες και 2,000 «υποπτες» αποδειξεις παιρνει bonus 200 ευρω [ 18,000+(2,000x2)=22,000]
9) Οσο το δυνατον συντομοτερα πρεπει να εφαρμοστει η ιδεα που εχει προταθει για την εξυπνη καρτα (φοροκαρτα) οπου θα περνιουνται οι αποδειξεις ηλεκτρονικα, ουτως ώστε να μην συσωρευονται τεραστιοι ογκοι χαρτιου στις εφοριες .Οι αποδειξεις από τους «υποπτους κλαδους» θα συνεχισουν να προσκομιζονται κανονικα .
10) Μεταταξη πλεοναζοντος προσωπικου από άλλες υπηρεσιες σε εφοριες, που θα εργαζονται ως καταμετρητες αποδειξεων (1.000 ατομα αρκουν).
Λογικες σκεψεις – Επιδιωξεις – Επιχειρηματα - Αποτελεσματα
1) Κάθε εντιμος φορολογουμενος, μισθωτος συνταξιουχος αλλα και των υπολοιπων κλαδων, δεν εχει να φοβηθει τιποτα, από την στιγμη που δεν εχει να κρυψει και τιποτα, και μπορει να μην πληρωνει και τιποτα, ‘η πολύ λιγοτερα, στην εφορια, κανοντας απλα το καθηκον του να παιρνει την αποδειξη για ολες τις συναλλαγες του. Εφοσον δεν το κανει, τοτε θα πληρωνει προστιμο το 50% για τις αποδειξεις που του λειπουν. Αν είναι υψηλομισθος και του περισσευουν χρηματα, πληρωνει στην ουσια το 50% του ποσου που αποταμιευει . Πιστευω ότι είναι σιγουρο ότι ολοι θα προτιμησουν να ταλαιπωρηθουν λιγο μαζευοντας ολες τις αποδειξεις για το εισοδημα που ουτως ‘η αλλως καταναλωνουν, από το να υποστουν ακομα μια μειωση μισθων .
2) Το λογικο αντεπιχειρημα ότι είναι δυσκολο να μαζευτουν ολες οι αποδειξεις και παντα ένα ποσο δεν θα μπορει να μαζευτει, εχει ως απαντηση ότι μαζευοντας αποδειξεις από «υποπτους κλαδους» που μετρανε διπλα, υπαρχει ένα ποσο εισοδηματος που περισσευει και δεν χρειαζεται να δικαιολογηθει. (Εδώ μπορει να προβλεφθει και ένα μικρο ποσοστο εισοδηματος που δεν χρειαζεται να δικαιολογηθει αναλογα με το υψος των συντελεστων που θα επιβληθουν).
3) Κάθε ενας εχει συμφερον να παρει, (απαιτησει), αποδειξη από τους «υποπτους κλαδους», καθως ναι μεν θα πληρωσει τον ΦΠΑ, αλλα στην ουσια κερδιζει διπλα, πρωτον γιατι αν δεν παρει, θα πληρωσει ως προστιμο το 50% του ποσου, και δευτερον καθως αυτές οι αποδειξεις μετρανε διπλα μπορει να δικαιολογησει και καποιο ποσο εισοδηματος για το οποιο δεν μπορεσε να συγκεντρωσει αποδειξεις.
4) Εφοσον λοιπον «κάθε» ποσο εισοδηματος δηλωνεται (από οποιαδηποτε πηγη) και κάθε ποσο εισοδηματος που καταναλωνεται επισης δηλωνεται μεσω των αποδειξεων, χτυπιουνται στην ριζα τους η φοροδιαφυγη και η παραοικονομια, και εμφανιζονται και καποιες θετικες επιδρασεις στην καταπολεμηση αλλων φαινομενων όπως το παρεμποριο η μαυρη εργασια και η εισφοροδιαφυγη.
πχ1) καθως ολοι θα παιρνουν αποδειξη από τους «υποπτους κλαδους» διευρυνεται η φορολογητεα βαση και το φορολογητεο εισοδημα, αφου πλεον θα αναγκαζονται να το δηλωνουν αντι να το προωθουν αφορολογητο προς τους φορολογικους παραδεισους .
πχ2) αν θες να δωσεις χρηματα για προιοντα που θα προμηθευτεις από το παρεμποριο, και αυτό θα το κανεις συστηματικα, θα ξερεις ότι θα πρεπει να τα πληρωσεις + 50% επι της αναγραφομενης τιμης καθως δεν θα παρεις αποδειξη . Σε συμφερει λοιπον να αγορασεις από νομιμους πωλητες .
πχ3) όταν ολοι πρεπει με αποδειξεις να δικαιολογουν το εισοδημα τους, αλλιως πληρωνουν προστιμο, το ιδιο ισχυει και για οποιον ιδιωτη εργοδοτη θελησει να χρησιμοποιησει εργαζομενο και δεν μπορει να καλυψει το εργατικο κοστος μεσω καποιας επιχειρησης. Αρα θα τον συμφερει να τον ασφαλισει εφοσον το επιπλεον ποσο που θα πρεπει να πληρωσει στο ασφαλιστικο ταμειο δεν υπερβαινει το 50% του ημερομισθιου , και δεν ταλαιπωρηθει προκειμενου να το πληρωσει. Θα προτεινα μια τετοια πληρωμη να γινεται μεσω καποιας μορφης παραβολου το οποιο θα μπορει να προμηθευεται ο καθενας από τα ΚΕΠ τα ΕΛΤΑ (εισφοροκαρτα)‘η ακομα και τα περιπτερα, και το συνολικο κοστος για τον εργοδοτη να μην υπερβαινει το 20% του ημερομισθιου .
πχ4) οφελος μπορει να προκυψει και για τον εγχωριο τουρισμο αλλα και για καταναλωση και αγορες εντος των συνορων της Ελλαδας, καθως κατι που εντος στοιχιζει 1 ευρω, εκτος των συνορων θα στοιχιζει 1,5 ευρω στην ουσια, καθως αποδειξεις εξωτερικου δεν νοειται να μετρανε .
Σιγουρα υπαρχουν πολλες διευκρινησεις που πρεπει να γινουν, αρκετες λεπτομερειες που πρεπει να συζητηθουν, και ισως καποιες χαραμαδες που πρεπει να κλεισουν, αλλα αυτή η κουβεντα μπορει να γινει στην πορεια και ειναι το πιο ευκολο κομματι. Εδω θελω να κανω αντιληπτη την ουσια αυτου που προτεινω .
Αυτό που πρεπει να γινει αμεσα, είναι μια αναλογιστικη μελετη και επεξεργασια από ειδικους οικονομολογους, αυτου του σχεδιου, για να μαθουμε τι οφελος μπορει να προκυψει στην πραξη και ποιο είναι το προσφοροτερο υψος των διαφορων συντελεστων. Αυτο ειναι κατι που δεν μπορω να κανω μονος μου.
Προσωπικα πιστευω ότι το οφελος θα είναι μεγαλο και σε πολλους τομεις.
Το πιο προφανες είναι στα εσοδα, αλλα το σημαντικοτερο είναι ότι με τη σωστη διαχειρηση αυτων, αντι δηλαδη να επιβαλλεται εξαντλητικη φορολογηση, να διαλυεται η ψυχολογια και κατ’ επεκταση και απορρεια η αγορα και το εμποριο και να προκυπτουν οι απολυσεις και η τεραστια ανεργια, μπορουμε να σπασουμε στα εξ ων συνετεθει αυτόν τον φαυλο κυκλο που μας εχει οδηγησει στην μεγαλη υφεση και στην κοινωνικη αναταραχη. Αυτό θα συμβει αφου στην ουσια ελαχιστοποιουμε την φορολογια στους μισθωτους και συνταξιουχους «δινοντας» τους μερος των χρηματων που προκυπτουν από την φοροδιαφυγη. Αν τα εσοδα για το κρατος είναι μεγαλυτερα, μπορουν να μειωθουν οι φοροι προς τις επιχειρησεις, οι εμμεσοι φοροι ‘η το ΦΠΑ.
Επιτελους πληρωνουν και αυτοι που μεχρι σημερα μπορουσαν να δηλωσουν ελαχιστα εισοδηματα και όχι μονο οι μισθωτοι και οι συνταξιουχοι.
Μιλαμε δηλαδη και για φορολογικη δικαιοσυνη καθως αυτοι που πληρωνουν είναι αυτοι που μπορουν να το κανουν βαση εισοδηματος, και αυτοι που δεν εκτελουν το καθηκον τους, την συλλογη των αποδειξεων δηλαδη .
Οι απωλειες του κρατους σε φορολογικα εσοδα από μισθωτους και συνταξιουχους (υποθετοντας ότι θα εχουν καλυψει το συνολο των εισοδηματων τους με αποδειξεις), θα υπερκαλυφθουν από τα αναγκαστικως δηλωθεντα εισοδηματα των «υποπτων κλαδων» (καθως θα εχουν κοψει αποδειξη), τα οποια θα πολλαπλασιασθουν.
Το μυστικο όμως και το μεγαλο οφελος για το κρατος, προκυπτει κατ’ εμε’ από την προβλεπομενη εκτιναξη των εσοδων του ΦΠΑ (υπαρχει και το παραδειγμα των πρωτων μηνων του 2010), τα οποια εσοδα είναι αμεσα εισπραξιμα… από τον πρωτο μηνα εφαρμογης αυτου του σχεδιου και θα συνεχισουν να ερχονται με τους ιδιους ρυθμους μεχρι και τον τελευταιο μηνα του ετους σε αντιθεση με το 2010.
Αυτή η αμεση εισπραξη για το κρατος, είναι και το μεγαλο πλεονεκτημα αυτου του σχεδιου σε σχεση με τα αντικειμενικα τεκμηρια φορολογησης που προωθουνται, τα οποια προβλεπεται να αποδωσουν εναμησι χρονο μετα.(αν και όπως προειπα μπορουν να εφαρμοστουν και παραλληλα).
ΤΕΛΙΚΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
Θεωρω απολυτα σιγουρο ότι μια τετοια φορολογικη λογικη, ο κοσμος θα την αγκαλιαζε (οι μεχρι σημερα φοροφυγαδες θα δυσφορουσαν και θα αντιδρουσαν), καθως εκτος του πρακτικου οφελους στο εισοδημα των εντιμων φορολογουμενων, αποδιδεται (επιτελους) φορολογικη δικαιοσυνη, μπορει να αποτελεσει το πολυποθητο φως στο τουνελ, δημιουργει αμεσα ψυχολογικη αναταση και καταλαγιαζει την κοινωνικη δυσφορια και τις πιθανες απροβλεπτες κοινωνικες αντιδρασεις .
Υπο προυποθεσεις θα μπορουσε να αποτελεσει και την βαση για μια ελαχιστη συνεννοηση και συναινεση των πολιτικων κομματων.
Αυτό λοιπον που από περυσι με τις αλλεπαληλες μειωσεις μισθων και συνταξεων, και κατά παραβαση των βασικων αρχων της καπιταλιστικης θεωριας του keynes, που απαγορευει την μειωση μισθου διοτι καταρακωνεται η ψυχολογια της αγορας και δημιουργειται ο φαυλος κυκλος που οδηγει στην υφεση (αναρωτιεμαι ποσο σκοπιμα εγινε αυτό), αυτό λοιπον που από περυσι «επετευχθει», μεσω αυτου του σχεδιου φορολογησης εχουμε τον πιο ευκολο τροπο ώστε να αναστρεψουμε το κλιμα, που είναι το «α» και το «ω» σε μια κοινωνια και μια οικονομια .
Τελειωνοντας να πω, ότι στον πολεμο κανεις δεν παει με στρατιωτες με καταρακωμενο ηθικο και πεινασμενους, γιατι είναι καταδικασμενος να χασει…!!!
Με ενα τετοιο φορολογικο συστημα στην ουσια βαζουμε τον εντιμο φορολογουμενο ασχετως του υψους του εισοδηματος του, να πολεμησει την φοροδιαφυγη, δινοντας του κινητρα την μειωμενη φορολογηση του.
Υ.Γ. Πιθανον να δημιουργηθουν ευλογες αποριες για οποιον εκανε τον κοπο να διαβασει ολα τα παραπανω… αλλα υπαρχουν απαντησεις για ολα . Παρεθεσα οσο πιο συντομα μπορουσα την ουσια.
Μ. Α.
Οικονομο-λογος
του Τ.Δ.Λ.Α.
Παταξη της φοροδιαφυγης των φυσικων προσωπων
Παταξη της εισφοροδιαφυγης των φυσικων προσωπων
Καταπολεμηση της μαυρης εργασιας
Καταπολεμηση της παραοικονομιας
Μειωση του παρεμποριου
Επεκταση της φορολογικης βασης και του φορολογητεου εισοδηματος
Φορολογικη δικαιοσυνη
Καμψη των κοινωνικων αντιδρασεων
Ανακαμψη στην ψυχολογια της αγορας και των ανθρωπων
Σπασιμο του φαυλου κυκλου της υφεσης
Υπο ορους δυνατοτητα επαναδιαπραγματευσης με τους δανειστες μας
Υπο ορους συνεννοηση των πολιτικων κομματων
Ελπιζω να σας κινησα τουλαχιστον την περιεργεια . Είναι αδυνατο να αποδωσω όπως θα ηθελα την σκεψη μου μεσω ενός τοσο μικρου κειμενου .
Μηπως είναι αυτή η «άλλη λυση» που μας βγαζει από το αδιεξοδο…???? Τουλαχιστον ας το συζητησουμε…
ΠΡΟΤΑΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΑΞΗ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ
Η προσπαθεια μου και όλα τα υπολοιπα αφορουν την αναζητηση μιας νεας φορολογικης λογικης φυσικων προσωπων, με την οποια μπορει να καταπολεμηθει η μαστιγα της φοροδιαφυγης και η αδικια των φορολογικων συστηματων που μεχρι σημερα εχουν εφαρμοστει και επιβαρυνουν μονιμως μισθωτους και συνταξιουχους .
Μεχρι πριν από λιγο καιρο πιστευα ότι η φοροδιαφυγη είναι κατι που δεν μπορει να πιαστει λογω κακων εισπρακτικων μηχανισμων όπως πιστευουν και οι περισσοτεροι, ‘η ότι δεν ηθελαν να την πιασουν οι κυβερνησεις για τους δικους τους λογους όπως πιστευουν οι υπολοιποι . Μετα την εφαρμογη του φορολογικου νομου του 2010 και τα τοσα λογικα λαθη που τον συνοδευαν, τεινω πλεον να πιστευω ότι δεν ξερουν πώς να το κανουν και εδώ ξεκινουν οι δικες μου σκεψεις….
Αφορμη της σκεψης μου αποτελεσε όπως προειπα, το πολύ κακο φορολογικο νομοσχεδιο που εφαρμοστηκε το οικ. ετος 2010 και επιβαρυνε με πολύ μεγαλες επιστροφες φορου τα δημοσια οικονομικα . Τα λογικα λαθη και τα προβληματα που το συνοδευαν, εχουν αποκαλυφθει και τα αναγνωριζει ο καθενας .
Αυτό το νομοσχεδιο ειχε όμως σαν βαση του την συλλογη των αποδειξεων σε μεγαλη εκταση, για μεγαλο ποσοστο του εισοδηματος δηλαδη, κατι που αποτελεσε και την δικη μου βαση σκεψης . Τους πρωτους μηνες εφαρμογης του, ειχε θεαματικα αποτελεσματα στα εσοδα του ΦΠΑ αλλα στην πορεια κατερευσαν, καθως ο φορολογουμενος επιανε τα ορια των αποδειξεων που χρειαζοταν και σταματουσε να τις ζηταει . Εδώ υπαρχει και η απαντηση σε ισχυρισμους του τυπου ότι δεν μπορει να παταχθει η φοροδιαφυγη, λογω των κακων φοροεισπρακτικων μηχανισμων . Για να μπορεσει αυτή η ιδεα που θα προτεινω να εχει αποτελεσμα στην πραξη, πρεπει να εφαρμοστει ως συνολο και όχι τμηματικα και αποσπασματικα και ετσι πρεπει να το «δει», οποιος την διαβασει για να μπορεσει να την κατανοησει. Παραλλαγες και προσαρμογες μπορουν να γινουν πολλες.
Μπορει βεβαια να εφαρμοστει και σε συνδυασμο ‘η παραλληλα με τα αντικειμενικα κριτηρια φορολογησης τεκμηριων διαβιωσης, που εσχατως προτεινονται .
Αξιωματικα δεχομαστε ότι οι φοροεισπρακτικοι μηχανισμοι είναι αυτοι που είναι, και δεν μπορουν να επιδρασουν με διαφορετικο τροπο σε οποιοδηποτε φορολογικο νομοσχεδιο και αν προταθει . Μακαρι να βελτιωθουν.
Το ολο σκεπτικο στηριζεται στο ότι η συλλογη των αποδειξεων βαση νομου, είναι υποχρεωση του καθενος, και οχι προαιρετικη επιλογη, ‘η δικαιωμα και μπορει να περιγραφει με λιγες λεξεις ως εξης:
ΠΑΙΡΝΕΙΣ ΤΗΝ ΑΠΟΔΕΙΞΗ → ΠΛΗΡΩΝΕΙ ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΣΤΗΝ ΔΙΝΕΙ
ΔΕΝ ΤΗΝ ΠΑΙΡΝΕΙΣ → ΠΛΗΡΩΝΕΙΣ ΕΣΥ
Βασικες Αρχες
1) Υποχρεωση καταθεσης φορολογικης δηλωσης για ολους οσους εχουν εισοδημα από οποιαδηποτε πηγη και ανεξαρτητου υψους (από το πρωτο ευρω δηλαδη).
2) Υποχρεωση συγκεντρωσης και καταθεσης στην εφορια αποδειξεων, για ολοκληρο το εισοδημα .
3) Καταργηση κάθε μορφης φοροαπαλλαγης . (Για «ευαισθητες» κατηγοριες πολιτων, μπορει να προβλεφθει καποιας μορφης επιδομα, αλλα όχι φοροαπαλλαγη).
4) Μηδενισμος (καταργηση) του αφορολογητου οριου με την εννοια που το γνωριζουμε μεχρι σημερα.
5) Καταργηση της υποχρεωσης αποδοσης φορου. (Εδώ μπορει να προβλεφθουν καποιοι μικροι κλιμακωτοι φορολογικοι συντελεστες για τα εισοδηματα απ καποιο υψος και πανω, αναλογως των ποσων που θελει να εισπραξει το κρατος με αυτόν τον τροπο).
6) Πασης φυσεως αποδειξη μετραει (ακομη και εισιτηρια του ΟΑΣΑ) τα παντα. Αποδειξεις από «υποπτους φοροδιαφυγης» κλαδους, μετρανε x2.
(Ο πολλαπλασιαστης μπορει να ξεκιναει από το x1,5 και να φτανει στο x2).
7) Για οσες αποδειξεις υπολοιπονται για να φτασουμε στο υψος του εισοδηματος πληρωνουμε προστιμο 50% . (Το ποσοστο αυτο μπορει να γινει και 30%) Π.χ. εισοδημα 20,000 πληρωνει προστιμο 1.000 ευρω αν εχει συγκεντρωσει 18,000 αποδειξεις .
8) Αν συγκεντρωθουν επιπλεον αποδειξεις («υποπτοι κλαδοι» μετρανε x2) τοτε υπαρχει bonus 10% για το επιπλεον ποσο . Π.χ. εισοδημα 20,000 με 18,000 απλες και 2,000 «υποπτες» αποδειξεις παιρνει bonus 200 ευρω [ 18,000+(2,000x2)=22,000]
9) Οσο το δυνατον συντομοτερα πρεπει να εφαρμοστει η ιδεα που εχει προταθει για την εξυπνη καρτα (φοροκαρτα) οπου θα περνιουνται οι αποδειξεις ηλεκτρονικα, ουτως ώστε να μην συσωρευονται τεραστιοι ογκοι χαρτιου στις εφοριες .Οι αποδειξεις από τους «υποπτους κλαδους» θα συνεχισουν να προσκομιζονται κανονικα .
10) Μεταταξη πλεοναζοντος προσωπικου από άλλες υπηρεσιες σε εφοριες, που θα εργαζονται ως καταμετρητες αποδειξεων (1.000 ατομα αρκουν).
Λογικες σκεψεις – Επιδιωξεις – Επιχειρηματα - Αποτελεσματα
1) Κάθε εντιμος φορολογουμενος, μισθωτος συνταξιουχος αλλα και των υπολοιπων κλαδων, δεν εχει να φοβηθει τιποτα, από την στιγμη που δεν εχει να κρυψει και τιποτα, και μπορει να μην πληρωνει και τιποτα, ‘η πολύ λιγοτερα, στην εφορια, κανοντας απλα το καθηκον του να παιρνει την αποδειξη για ολες τις συναλλαγες του. Εφοσον δεν το κανει, τοτε θα πληρωνει προστιμο το 50% για τις αποδειξεις που του λειπουν. Αν είναι υψηλομισθος και του περισσευουν χρηματα, πληρωνει στην ουσια το 50% του ποσου που αποταμιευει . Πιστευω ότι είναι σιγουρο ότι ολοι θα προτιμησουν να ταλαιπωρηθουν λιγο μαζευοντας ολες τις αποδειξεις για το εισοδημα που ουτως ‘η αλλως καταναλωνουν, από το να υποστουν ακομα μια μειωση μισθων .
2) Το λογικο αντεπιχειρημα ότι είναι δυσκολο να μαζευτουν ολες οι αποδειξεις και παντα ένα ποσο δεν θα μπορει να μαζευτει, εχει ως απαντηση ότι μαζευοντας αποδειξεις από «υποπτους κλαδους» που μετρανε διπλα, υπαρχει ένα ποσο εισοδηματος που περισσευει και δεν χρειαζεται να δικαιολογηθει. (Εδώ μπορει να προβλεφθει και ένα μικρο ποσοστο εισοδηματος που δεν χρειαζεται να δικαιολογηθει αναλογα με το υψος των συντελεστων που θα επιβληθουν).
3) Κάθε ενας εχει συμφερον να παρει, (απαιτησει), αποδειξη από τους «υποπτους κλαδους», καθως ναι μεν θα πληρωσει τον ΦΠΑ, αλλα στην ουσια κερδιζει διπλα, πρωτον γιατι αν δεν παρει, θα πληρωσει ως προστιμο το 50% του ποσου, και δευτερον καθως αυτές οι αποδειξεις μετρανε διπλα μπορει να δικαιολογησει και καποιο ποσο εισοδηματος για το οποιο δεν μπορεσε να συγκεντρωσει αποδειξεις.
4) Εφοσον λοιπον «κάθε» ποσο εισοδηματος δηλωνεται (από οποιαδηποτε πηγη) και κάθε ποσο εισοδηματος που καταναλωνεται επισης δηλωνεται μεσω των αποδειξεων, χτυπιουνται στην ριζα τους η φοροδιαφυγη και η παραοικονομια, και εμφανιζονται και καποιες θετικες επιδρασεις στην καταπολεμηση αλλων φαινομενων όπως το παρεμποριο η μαυρη εργασια και η εισφοροδιαφυγη.
πχ1) καθως ολοι θα παιρνουν αποδειξη από τους «υποπτους κλαδους» διευρυνεται η φορολογητεα βαση και το φορολογητεο εισοδημα, αφου πλεον θα αναγκαζονται να το δηλωνουν αντι να το προωθουν αφορολογητο προς τους φορολογικους παραδεισους .
πχ2) αν θες να δωσεις χρηματα για προιοντα που θα προμηθευτεις από το παρεμποριο, και αυτό θα το κανεις συστηματικα, θα ξερεις ότι θα πρεπει να τα πληρωσεις + 50% επι της αναγραφομενης τιμης καθως δεν θα παρεις αποδειξη . Σε συμφερει λοιπον να αγορασεις από νομιμους πωλητες .
πχ3) όταν ολοι πρεπει με αποδειξεις να δικαιολογουν το εισοδημα τους, αλλιως πληρωνουν προστιμο, το ιδιο ισχυει και για οποιον ιδιωτη εργοδοτη θελησει να χρησιμοποιησει εργαζομενο και δεν μπορει να καλυψει το εργατικο κοστος μεσω καποιας επιχειρησης. Αρα θα τον συμφερει να τον ασφαλισει εφοσον το επιπλεον ποσο που θα πρεπει να πληρωσει στο ασφαλιστικο ταμειο δεν υπερβαινει το 50% του ημερομισθιου , και δεν ταλαιπωρηθει προκειμενου να το πληρωσει. Θα προτεινα μια τετοια πληρωμη να γινεται μεσω καποιας μορφης παραβολου το οποιο θα μπορει να προμηθευεται ο καθενας από τα ΚΕΠ τα ΕΛΤΑ (εισφοροκαρτα)‘η ακομα και τα περιπτερα, και το συνολικο κοστος για τον εργοδοτη να μην υπερβαινει το 20% του ημερομισθιου .
πχ4) οφελος μπορει να προκυψει και για τον εγχωριο τουρισμο αλλα και για καταναλωση και αγορες εντος των συνορων της Ελλαδας, καθως κατι που εντος στοιχιζει 1 ευρω, εκτος των συνορων θα στοιχιζει 1,5 ευρω στην ουσια, καθως αποδειξεις εξωτερικου δεν νοειται να μετρανε .
Σιγουρα υπαρχουν πολλες διευκρινησεις που πρεπει να γινουν, αρκετες λεπτομερειες που πρεπει να συζητηθουν, και ισως καποιες χαραμαδες που πρεπει να κλεισουν, αλλα αυτή η κουβεντα μπορει να γινει στην πορεια και ειναι το πιο ευκολο κομματι. Εδω θελω να κανω αντιληπτη την ουσια αυτου που προτεινω .
Αυτό που πρεπει να γινει αμεσα, είναι μια αναλογιστικη μελετη και επεξεργασια από ειδικους οικονομολογους, αυτου του σχεδιου, για να μαθουμε τι οφελος μπορει να προκυψει στην πραξη και ποιο είναι το προσφοροτερο υψος των διαφορων συντελεστων. Αυτο ειναι κατι που δεν μπορω να κανω μονος μου.
Προσωπικα πιστευω ότι το οφελος θα είναι μεγαλο και σε πολλους τομεις.
Το πιο προφανες είναι στα εσοδα, αλλα το σημαντικοτερο είναι ότι με τη σωστη διαχειρηση αυτων, αντι δηλαδη να επιβαλλεται εξαντλητικη φορολογηση, να διαλυεται η ψυχολογια και κατ’ επεκταση και απορρεια η αγορα και το εμποριο και να προκυπτουν οι απολυσεις και η τεραστια ανεργια, μπορουμε να σπασουμε στα εξ ων συνετεθει αυτόν τον φαυλο κυκλο που μας εχει οδηγησει στην μεγαλη υφεση και στην κοινωνικη αναταραχη. Αυτό θα συμβει αφου στην ουσια ελαχιστοποιουμε την φορολογια στους μισθωτους και συνταξιουχους «δινοντας» τους μερος των χρηματων που προκυπτουν από την φοροδιαφυγη. Αν τα εσοδα για το κρατος είναι μεγαλυτερα, μπορουν να μειωθουν οι φοροι προς τις επιχειρησεις, οι εμμεσοι φοροι ‘η το ΦΠΑ.
Επιτελους πληρωνουν και αυτοι που μεχρι σημερα μπορουσαν να δηλωσουν ελαχιστα εισοδηματα και όχι μονο οι μισθωτοι και οι συνταξιουχοι.
Μιλαμε δηλαδη και για φορολογικη δικαιοσυνη καθως αυτοι που πληρωνουν είναι αυτοι που μπορουν να το κανουν βαση εισοδηματος, και αυτοι που δεν εκτελουν το καθηκον τους, την συλλογη των αποδειξεων δηλαδη .
Οι απωλειες του κρατους σε φορολογικα εσοδα από μισθωτους και συνταξιουχους (υποθετοντας ότι θα εχουν καλυψει το συνολο των εισοδηματων τους με αποδειξεις), θα υπερκαλυφθουν από τα αναγκαστικως δηλωθεντα εισοδηματα των «υποπτων κλαδων» (καθως θα εχουν κοψει αποδειξη), τα οποια θα πολλαπλασιασθουν.
Το μυστικο όμως και το μεγαλο οφελος για το κρατος, προκυπτει κατ’ εμε’ από την προβλεπομενη εκτιναξη των εσοδων του ΦΠΑ (υπαρχει και το παραδειγμα των πρωτων μηνων του 2010), τα οποια εσοδα είναι αμεσα εισπραξιμα… από τον πρωτο μηνα εφαρμογης αυτου του σχεδιου και θα συνεχισουν να ερχονται με τους ιδιους ρυθμους μεχρι και τον τελευταιο μηνα του ετους σε αντιθεση με το 2010.
Αυτή η αμεση εισπραξη για το κρατος, είναι και το μεγαλο πλεονεκτημα αυτου του σχεδιου σε σχεση με τα αντικειμενικα τεκμηρια φορολογησης που προωθουνται, τα οποια προβλεπεται να αποδωσουν εναμησι χρονο μετα.(αν και όπως προειπα μπορουν να εφαρμοστουν και παραλληλα).
ΤΕΛΙΚΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
Θεωρω απολυτα σιγουρο ότι μια τετοια φορολογικη λογικη, ο κοσμος θα την αγκαλιαζε (οι μεχρι σημερα φοροφυγαδες θα δυσφορουσαν και θα αντιδρουσαν), καθως εκτος του πρακτικου οφελους στο εισοδημα των εντιμων φορολογουμενων, αποδιδεται (επιτελους) φορολογικη δικαιοσυνη, μπορει να αποτελεσει το πολυποθητο φως στο τουνελ, δημιουργει αμεσα ψυχολογικη αναταση και καταλαγιαζει την κοινωνικη δυσφορια και τις πιθανες απροβλεπτες κοινωνικες αντιδρασεις .
Υπο προυποθεσεις θα μπορουσε να αποτελεσει και την βαση για μια ελαχιστη συνεννοηση και συναινεση των πολιτικων κομματων.
Αυτό λοιπον που από περυσι με τις αλλεπαληλες μειωσεις μισθων και συνταξεων, και κατά παραβαση των βασικων αρχων της καπιταλιστικης θεωριας του keynes, που απαγορευει την μειωση μισθου διοτι καταρακωνεται η ψυχολογια της αγορας και δημιουργειται ο φαυλος κυκλος που οδηγει στην υφεση (αναρωτιεμαι ποσο σκοπιμα εγινε αυτό), αυτό λοιπον που από περυσι «επετευχθει», μεσω αυτου του σχεδιου φορολογησης εχουμε τον πιο ευκολο τροπο ώστε να αναστρεψουμε το κλιμα, που είναι το «α» και το «ω» σε μια κοινωνια και μια οικονομια .
Τελειωνοντας να πω, ότι στον πολεμο κανεις δεν παει με στρατιωτες με καταρακωμενο ηθικο και πεινασμενους, γιατι είναι καταδικασμενος να χασει…!!!
Με ενα τετοιο φορολογικο συστημα στην ουσια βαζουμε τον εντιμο φορολογουμενο ασχετως του υψους του εισοδηματος του, να πολεμησει την φοροδιαφυγη, δινοντας του κινητρα την μειωμενη φορολογηση του.
Υ.Γ. Πιθανον να δημιουργηθουν ευλογες αποριες για οποιον εκανε τον κοπο να διαβασει ολα τα παραπανω… αλλα υπαρχουν απαντησεις για ολα . Παρεθεσα οσο πιο συντομα μπορουσα την ουσια.
Μ. Α.
Οικονομο-λογος
του Τ.Δ.Λ.Α.