Weather - Καιρός

Τετάρτη 16 Φεβρουαρίου 2011

Οι .... μεσίτες ξεπουλάνε την (φτωχή) Ελλάδα!

Το Ε9 του ελληνικού κράτους σε θάλλασσα, στεριά και... αέρα

Το μοντέλο των αποκρατικοποιήσεων, ακόμη και μετά την εκτόξευση του στόχου των εσόδων στα 50 δισ. ευρώ, διαφοροποιείται κατά περίπτωση περιλαμβάνοντας μερική ή ολική ιδιωτικοποίηση, συμβάσεις παραχώρησης και δημοπρασίες.
Το νέο εμπλουτισμένο σχέδιο καλύπτει πράγματι όλες τις κατηγορίες περιουσιακών στοιχείων (από νερά μέχρι αεροδρόμια), αλλά ουδείς πλέον μπορεί να διακρίνει με ασφάλεια ποιες επιχειρήσεις θα παραμείνουν υπό τον έλεγχο του ελληνικού Δημοσίου. Είναι, ωστόσο, βέβαιο ότι παράλληλα με τις ιδιωτικοποιήσεις θα προωθηθούν και κάποιες μετοχοποιήσεις, προκειμένου να αντληθούν πόροι από την κεφαλαιαγορά και να καταστούν οι επιχειρήσεις αυτές ανταγωνιστικές σε διεθνές επίπεδο. Η πλήρης καταγραφή της ακίνητης περιουσίας, από την οποία προσδοκώνται και τα περισσότερα έσοδα, θα ολοκληρωθεί το πρώτο εξάμηνο του νέου έτους και δεν αποκλείεται να αποδειχθεί το κρυφό χαρτί του οικονομικού επιτελείου για περαιτέρω αύξηση των προσδοκώμενων εσόδων.
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ
Στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων προβλέπεται επίσης η ενσωμάτωση ενός χαρτοφυλακίου της περιουσίας σε εταιρεία συμμετοχών, η οποία θα μπορέσει στη συνέχεια να εισαχθεί στο Χρηματιστήριο. Η απόσυρση της κρατικής ιδιοκτησίας σε τομείς εκτός των στρατηγικών συμφερόντων του Δημοσίου και η δημιουργία εποπτικών οργάνων θα συμβάλουν στη συνολική οικονομική απόδοση. Ταυτόχρονα, η διατήρηση ενός βαθμού ιδιοκτησίας και ο έλεγχος ορισμένων πτυχών του τραπεζικού συστήματος, καθώς και μοναδικών στοιχείων υποδομών, μπορούν, υποστηρίζουν στο οικονομικό επιτελείο, να διασφαλίσουν την προστασία του δημόσιου συμφέροντος, χωρίς να αποκλείουν τη συμβολή της ιδιωτικής τεχνογνωσίας.
ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΚΑΙ ΕΛΤΑ
Κάτι παραπάνω από 1,5 δισ. ευρώ θα συγκεντρώσει το Δημόσιο, στην περίπτωση στην οποία θα πούλαγε με χθεσινές χρηματιστηριακές τιμές, όλες του τις συμμετοχές από τον τραπεζικό τομέα! Απευθείας συμμετοχές ή μέσω ταμείων του ευρύτερου δημόσιου τομέα, το ελληνικό κράτος θα μπορούσε να μαζέψει κεφάλαια ύψους 1,646 δισ. ευρώ, αν κρίνει κάποιος μόνο από την αποτίμηση των κεφαλαιοποιήσεων κρατικών τραπεζών στη Σοφοκλέους, κατά τη χθεσινή ημερομηνία (Δηλαδή, 573,9 εκατ. ευρώ από την Αγροτική, 536,4 εκατ. ευρώ από την Εθνική, 111,3 εκατ. ευρώ από την Αττικής και 423 εκατ. ευρώ από το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο). Φυσικά, η πώληση των συμμετοχών του Δημοσίου δεν μπορεί να αποτιμηθεί έτσι απομονωμένα, καθώς σε μία μεταβίβαση θα έπρεπε να ληφθούν υπόψη τα brand names των τραπεζών, τα περιουσιακά τους στοιχεία, το δίκτυό τους, η ποιότητα του χαρτοφυλακίου τους κ.λπ.
Ενδεικτικό παράδειγμα η περίπτωση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου στην οποία αν το Δημόσιο προχωρούσε σε διαγωνισμό πώλησης και με δεδομένο το ήδη εκφρασθέν ενδιαφέρον από μεγάλες ελληνικές τράπεζες αλλά και με τα χαρακτηριστικά του Τ.Τ. (τα συγκριτικά πλεονεκτήματα σε ύψος καταθέσεων και σημείων πώλησης), το προσφερθέν τίμημα σαφώς θα διαφοροποιείτο από τη χρηματιστηριακή αποτίμηση.
Οσο για τα ΕΛΤΑ, όπου το Δημόσιο ελέγχει το 90% και το Τ.Τ. το υπόλοιπο 10%, εξετάζεται η πώληση του 39%. Σύμφωνα με το πρόγραμμα σταθερότητας και ανάπτυξης του υπουργείου Οικονομικών, που δημοσιεύτηκε τον Ιανουάριο, η αξία της συμμετοχής του κράτους στα ΕΛΤΑ εκτιμάται σε 90 εκατ. ευρώ (συν 10 εκατ. ευρώ για το 10% του μετοχικού κεφαλαίου που ανήκει στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο).
ΑΠΡΟΘΥΜΟΙ ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΟΤΕ
Αντιμέτωπη με σειρά διλημμάτων, όπως η απώλεια κυριαρχικών δικαιωμάτων και veto, θα βρεθεί η κυβέρνηση, εφόσον αποφασίσει να διαθέσει νέο πακέτο μετοχών από τη σημερινή συμμετοχή της στον ΟΤΕ (20%). Την ίδια στιγμή, η τιμή της μετοχής του Οργανισμού, που «ακροβατεί» στα 7,5 ευρώ, δύσκολα εξασφαλίζει στην κυβέρνηση έσοδα, ικανά να λειτουργήσουν ως αντίβαρο στις πολιτικές αντιδράσεις που θα προκαλούσε μια τέτοια κίνηση. Ακόμη και εάν η κυβέρνηση πωλούσε το σύνολο των μετοχών της στον ΟΤΕ δεν θα αποκόμιζε περισσότερα από 900 εκατ. ευρώ, αφού η όποια πώληση - τουλάχιστον με βάση τα μέχρι σήμερα δεδομένα - διέπεται από τη συμφωνία μετόχων μεταξύ ελληνικού Δημοσίου - DT. Σύμφωνα με αυτή, η κυβέρνηση μπορεί να πωλήσει ποσοστό 10% του ΟΤΕ έως τα τέλη του 2011, με τίμημα, που θα προκύψει από τη μέση σταθμισμένη χρηματιστηριακή τιμή της μετοχής, όπως αυτή θα διαμορφωθεί 20 ημέρες πριν από την ενημέρωση της DT για τη συναλλαγή συν 20% υπερτίμημα, το οποίο μπορεί να μειωθεί σε 15% ανάλογα με τον χρόνο εξάσκησης του δικαιώματος.
Από την πλευρά τους, οι Γερμανοί, αν και προ μηνών είχαν υπό στενό «μαρκάρισμα» το οικονομικό επιτελείο, προκειμένου να αυξήσουν τη συμμετοχή τους, αποκτώντας ακόμη και το σύνολο των μετοχών του ΟΤΕ, πλέον έχουν ρίξει τους τόνους.
ΠΛΗΡΗΣ ΑΚΙΝΗΣΙΑ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ
Η Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου διαχειρίζεται περίπου το 90% των ακινήτων ή 72.000 που ανήκουν στο ελληνικό Δημόσιο, συνολικής αξίας περί τα 270 δισ. ευρώ, με ένα 40% να υπολογίζεται ότι είναι τα καταπατημένα.
Πριν από ένα δίμηνο είχαν παρουσιασθεί από την ΚΕΔ στη Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων τα 14 πιο ώριμα προς αξιοποίηση ακίνητα μέσω fast track. Για το σύνολο των ακινήτων - 14 στον αριθμό - το σχέδιο προβλέπει τουριστική αξιοποίηση, ενώ εμπορική αξιοποίηση προβλέπεται για δύο ακίνητα, το Ελληνικό και το εργοτάξιο της γέφυρας Ρίου - Αντιρρίου. Περιλαμβάνονται ακόμη τα ακίνητα Αφάντου Ρόδου (μέρος των οποίων έχει υπό τη διαχείρισή της και η ΚΕΔ, εκτός από την ΕΤΑ), το Πρασονήσι - Κατταβία (80.000 στρέμματα) στη νότια Ρόδο για το οποίο θεωρητικά υπάρχει ενδιαφέρον από ξένους επενδυτές του Ντουμπάι με στόχο και τη δημιουργία καζίνου, το χιονοδρομικό κέντρο Βόρρας και η λίμνη Βεγορίτιδα στον νομό Πέλλας (18.400 στρεμμάτων), η πρώην Αμερικανική Βάση Γουρνών, 738 στρ., οι πρώην εγκαταστάσεις της «Φωνής της Αμερικής» στον δήμο Τοπείρου στην Ξάνθη (7.990 στρ. στο Δέλτα του ποταμού Νέστου), το παραλιακό ακίνητο 153.000 τ.μ., απέναντι από τη νησίδα «Δοκός» στην Ερμιόνη, η παραλιακή έκταση των 94 στρεμμάτων στη Σιθωνία - Λιβάρι Βουρβουρούς, το παραλιακό ακίνητο των 76 στρεμμάτων στην Τορώνη - Συκιά στον νομό Χαλκιδικής.
ΤΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΑΚΙΝΗΤΑ
Η Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης (ΕΤΑ), ως διαχειρίστρια 371 περιουσιακών στοιχείων του ΕΟΤ, έχει την αξία των δικαιωμάτων διαχείρισης αυτής της περιουσίας. Στην προ κρίσης εποχή, η αξία είχε υπολογισθεί σε 1,2 δισ. ευρώ. Επομένως, η εταιρεία θα μπορούσε (εάν επιλυθούν διάφορες εκκρεμότητες) να εισαχθεί στο Χρηματιστήριο και από την πώληση ενός ποσοστού να εισπράξει το κράτος το εύλογο τίμημα.
Αμεσα από την ΕΤΑ το κράτος μπορεί να προσδοκά τα έσοδα από την πώληση του υπολοίπου 49% στο Καζίνο της Πάρνηθας. Σε εξέλιξη, επίσης, βρίσκονται οι διαγωνισμοί για τη μακρόχρονη μίσθωση της έκτασης του ΕΟΤ και το κάμπινγκ Σκοτίνας και της μαρίνας Βουλιαγμένης, ενώ αναμένται να προκηρυχθεί η δεύτερη φάση για την εκμίσθωση της 150 στρεμμάτων έκτασης στα Καλά Νερά Μαγνησίας. Ηδη προκρίθηκαν γι' αυτή τη φάση οι εταιρείες ή κοινοπραξίες Τravel Plan-Imperio, Porto Carras (όμιλος Στέγγου) και Skiathos Pallas. Στο δεύτερο εξάμηνο, εξάλλου, θα επιχειρηθούν πάλι διαγωνισμοί για τις εκτάσεις στην Ανάβυσσο και στην Αφάντου Ρόδου, προσδοκώντας ότι με τη νομοθεσία fast truck θα επιλυθούν τα ζητήματα, που αποθαρρύνουν τους επενδυτές.
ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ (ΓΕΝΙΚΩΣ) ΓΙΑ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ
Αναξιοποίητος παραμένει ο τεράστιος χώρος του Ελληνικού από τον Μάρτιο του 2001, που το αεροδρόμιο «μετακόμισε» στα Σπάτα. Η έκταση των 5.300 στρεμμάτων, που απελευθερώθηκε τότε, αποτέλεσε όλα αυτά τα χρόνια μήλον της έριδος, ένα «φιλέτο» με πολλούς διεκδικητές, καθώς βρίσκεται σε θέση - κλειδί, δίπλα στη θάλασσα και κοντά στο κέντρο, ενώ συνδέεται με όλα τα συγκοινωνιακά μέσα. Οι μελέτες για την αξιοποίησή του άρχισαν από το 2002, με αποκορύφωμα τον διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, όπου προβλεπόταν σχέδιο για οικιστική αξιοποίηση 600 - 1.000 στρεμμάτων, προκειμένου να πληρωθεί το κόστος του πάρκου. Ωστόσο, ήδη είχαν διατεθεί κάποιες εκτάσεις για το αμαξοστάσιο του τραμ και το ΚΤΕΟ, είχαν διαμορφωθεί πέντε ολυμπιακοί αθλητικοί χώροι, καθώς και το κέντρο του κανόε καγιάκ, ενώ οι εγκαταστάσεις του παλαιού αεροδρομίου παραμένουν αναξιοποίητες. Τα σχέδια για ήπια ανοικοδόμηση, που είχε εξαγγείλει ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γ. Σουφλιάς, συνάντησαν σφοδρές αντιδράσεις από κατοίκους και φορείς που ζητούν να γίνει πάρκο, ενώ δεν λείπουν και οι επιστημονικές απόψεις που τάσσονται υπέρ της δημιουργίας ενός μικρότερου πάρκου, με παράλληλη ανάπλαση χώρων πρασίνου στο υπόλοιπο Λεκανοπέδιο και ιδιαίτερα σε υποβαθμισμένες περιοχές του κέντρου.
ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΛΙΜΑΝΙΑ
Η ιδιωτικοποίηση των μεγάλων λιμένων της χώρας είναι δεδομένη, άλλωστε, ο υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας κ. Γιάννης Διαμαντίδης δήλωσε πρόσφατα ότι «προωθείται ο Λιμενικός Καλλικράτης», ενώ διευκρίνισε ότι θα προηγηθεί ενοποίηση των δέκα Οργανισμών Λιμένων, Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Ελευσίνας, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου, Καβάλας, Κέρκυρας, Λαυρίου, Πατρών και Ραφήνας. «Πιλοτικό» ρόλο θα παίξει ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης. Αλλά, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς και τις εισηγήσεις των τεχνοκρατών του ΥΘΥΝΑΛ και της Ενωσης Λιμένων Ελλάδας θα αξιοποιηθούν και τα μικρότερα και περιφερειακά λιμάνια.
Οσον αφορά τον ΟΛΠ, θεωρείται σίγουρο ότι θα δοθούν σε ιδιώτες, το Car Terminal, οι σταθμοί της κρουαζιέρας, οι επιβατικοί σταθμοί, η «Παγόδα» για την κατασκευή ξενοδοχείου πέντε αστέρων, ενώ για τον ΟΛΘ, η εκχώρηση της 6ης προβλήτας είναι ένα θέμα προς συζήτηση. Πριν από λίγες ημέρες, εξάλλου, εκπρόσωποι της Cosco, επισκέφθηκαν το λιμάνι του Ηρακλείου, προκειμένου να εξετάσουν τις δυνατότητες που παρέχει το στρατηγικό αυτό λιμάνι.
Εκτιμάται ότι από την είσοδο των νέων Οργανισμών Λιμένων στο Χρηματιστήριο, το Ελληνικό Δημόσιο θα αποκομίσει σημαντικά οφέλη, ενώ θα δοθεί η δυνατότητα, από τη γιγάντωση της κεφαλαιοποίησης του ΟΛΠ και του ΟΛΘ, να δοθεί μεγαλύτερο από το 25% του μετοχικού κεφαλαίου, σε ιδιώτες.
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ ΚΑΙ ΤΡΕΝΑ
Σημαντικά έσοδα εντός του 2011 προσδοκά το οικονομικό επιτελείο και από τον τομέα των μεταφορών τα οποία θα προέλθουν πρωτίστως από την επέκταση σύμβασης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και την πώληση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης του ΔΑΑ λήγει το 2026 και οι πληροφορίες θέλουν την κυβέρνηση να διαπραγματεύεται την επέκτασή της κατά 20 έως 30 χρόνια. To οικονομικό επιτελείο έχει υπολογίσει ότι από την αξιοποίηση του ΔΑΑ, το δεύτερο τρίμηνο του έτους, μπορεί να εισπράξει έσοδα της τάξης των 200-300 εκατ. ευρώ, ωστόσο το ακριβές τίμημα θα προσδιορίσουν οι σύμβουλοι αποκρατικοποίησης που αναμένεται να προσληφθούν. Υπενθυμίζεται ότι το Δημόσιο συμμετέχει με ποσοστό 55% στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΑΑ και η Hochtief με 40%.
Στα κυβερνητικά σχέδια περιλαμβάνεται επίσης και η αξιοποίηση των περίπου 40 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, στα οποία το ελληνικό Δημόσιο ελέγχει το 100%, με τη δημιουργία εταιρικών δομών, οι οποίες θα δίνουν τη δυνατότητα σύναψης συμβάσεων παραχώρησης κατά τα πρότυπα του ΔΑΑ.
Εντός του τέταρτου τριμήνου του 2011, εκτιμάται από την κυβέρνηση ότι θα έχει ολοκληρωθεί η πώληση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε στρατηγικό επενδυτή με παράλληλη εκχώρηση του μάνατζμεντ σε ιδιώτες. Το οικονομικό επιτελείο αναμένει από την πώληση του συγκεκριμένου ποσοστού έσοδα της τάξης των 10-35 εκατ. ευρώ ενώ στα 80 εκατ. ευρώ έχει εκτιμήσει τα έσοδα από την πώληση των 4 αεροσκαφών τύπου Airbus A340 της παλαιάς Ολυμπιακής.
(Ξε) Πουλήστε γιατί χανόμαστε!