Weather - Καιρός

Κυριακή 19 Σεπτεμβρίου 2010

Αρθρο από την εφημ. ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ - 19.9.2010

Η μεγάλη ευκαιρία της Καλαμάτας

Σε μια περίοδο που η χώρα μας ταλανίζεται από τεράστια οικονομικά προβλήματα με αντίκτυπο σε όλους τους τομείς της καθημερινότητας, παρουσιάζεται μια ευνοϊκή συγκυρία για την Καλαμάτα. Τρεις είναι οι βασικές συνιστώσες που οδηγούν σε αυτήν την αισιοδοξία και οι οποίες θα αναλυθούν περαιτέρω:
** Η έναρξη λειτουργίας της Π.Ο.Τ.Α. με την ονομασία Costa Navarino στην περιοχή της Πύλου,
** Η παράδοση του οδικού τμήματος στην εθνική οδό Αθηνών-Καλαμάτας
** Η εκ νέου κατάργηση της βάσης του 10 στο ΤΕΙ Καλαμάτας.


Η πρώτη αλλαγή έχει ξεκινήσει να φαίνεται από τη μεγάλη τουριστική επένδυση
Costa Navarino που ξεκίνησε τη λειτουργία της μέσα στο Μάιο και θα αποτελέσει
«προωθητική βιομηχανία» (propulsive industry) παροτρύνοντας έτσι, την περαιτέρω ανάπτυξη της οικονομικής δραστηριότητας της Μεσσηνίας σε ολόκληρη τη ζώνη επιρροής της. Ηδη συμβάλλει στην προώθηση της ανάπτυξης του συνόλου της περιοχής αλλά και στην αύξηση των εισοδημάτων. Το target group πελατών που απευθύνονται τα integrated resort είναι καινούριο, όχι μόνο για την περιοχή της Μεσσηνίας αλλά και γενικότερα για την Ελλάδα ως τουριστικό προορισμό. Ο αριθμός των επισκεπτών της Costa Νavarino αναμένεται να φτάσει τους 60.000 το 2011, ενώ πολλαπλάσια αναμένεται η αύξηση στην προσέλευση επισκεπτών σε όλη την περιοχή από την αύξηση της αναγνωρισιμότητας. Παράλληλα, η ανάπτυξη δραστηριοτήτων όπως το γκολφ, στοχεύει στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου με ορίζοντα τη δωδεκάμηνη λειτουργία, αφού οι μήνες αιχμής για το άθλημα είναι από τον Σεπτέμβριο ως τον Ιούνιο. Το τεράστιο αυτό έργο του καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλου λαμβάνει χώρα μετά από τεράστιες προσπάθειες ετών (πάνω από 3.000 υπογραφές αρμόδιων υπουργών ως και απλών υπαλλήλων χρειάστηκαν τη 12ετία από το 1997 ως σήμερα!) και σε μεγάλο βαθμό θα βασιστεί στην ενεργό συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων: αυτοδιοικητικών φορέων, κατοίκων, επισκεπτών, υπαλλήλων, συνεργατών, τοπικών κοινωνιών και οικολογικών
οργανώσεων.
Η δεύτερη αλλαγή συνίσταται στην παράδοση τμημάτων των έργων της εθνικής οδού Αθηνών - Κορίνθου - Καλαμάτας, εξαιτίας των οποίων αποτελούν παρελθόν πλέον οι στροφές της Μεγαλόπολης. Το νέο τμήμα, στο οποίο περιλαμβάνονται και οι δύο σήραγγες Ραψομμάτη, (μία ανά κατεύθυνση), έχουν μήκος 14 χλμ., διαχωρισμένες κατευθύνσεις, κεντρική νησίδα ασφαλείας και διατομή δύο λωρίδων + Λ.Ε.Α. ανά κατεύθυνση. Με την παράδοσή του, παρακάμπτονται οι επικίνδυνες στροφές της Μεγαλόπολης και αναβαθμίζεται το επίπεδο οδικής ασφάλειας. Επίσης, συντομεύει σημαντικά (περίπου 15’) ο χρόνος διαδρομής των μετακινουμένων, από και προς τη Μεσσηνία. Παράλληλα, ανακοινώθηκε ότι το τμήμα Τρίπολη - Αθήναιο, μήκους άλλων περίπου 15 χιλιομέτρων, θα παραδοθεί σύντομα ενώ ακολουθεί και το Λεύκτρο - Παραδείσια. Οι αποστάσεις
λοιπόν εξανεμίζονται και σύντομα πρόκειται να συνειδποιήσει ο κάθε κάτοικος της Αθήνας ότι οι 2,5 ώρες που χρειάζεται να κατέβει στην Καλαμάτα δεν είναι πολύ περισσότερο από το χρόνο που χρειάζεται για ένα καφέ στη Γλυφάδα ή ένα μπάνιο στη Ραφήνα. Σε αυτή την περίπτωση η Καλαμάτα θα αποτελεί μακρινό προάστιο της πρωτεύουσας και είναι δεδομένο ότι θα υπάρξει κύμα καλοκαιρινών εξορμήσεων τους μήνες αιχμής. Μεγάλο στοίχημα για τη νέα δημοτική αρχή είναι αφενός να καταφέρει να ικανοποιήσει το κύμα αυτό των εκδρομέων καθιστώντας την πόλη εξαιρετική λύση απόδρασης από την πρωτεύουσα και αφετέρου να το διαχειριστεί με τέτοιο τρόπο, ώστε ο μεγάλος αριθμός των εκδρομέων να μην αλλοιώσει τα χαρακτηριστικά της πόλης.
Τρίτη -αλλά εξίσου σημαντική- αλλαγή είναι η εκ νέου κατάργηση της βάσης του 10. Το υπουργείο θεώρησε ότι, όχι μόνο δεν υπάρχει καμιά ένδειξη ή μελέτη που να αποδεικνύει ότι η θέσπιση της βάσης του 10 πέτυχε στο ελάχιστο την άνοδο της ποιότητας σπουδών στο λύκειο ή τα τριτοβάθμια ιδρύματα, αλλά οδήγησε σε μαρασμό τα περιφερειακά Τ.Ε.Ι. και έστειλε 60.000 νέους στα κολέγια, στα εργα στήρια ελευθέρων σπουδών και στο εξωτερικό. Ετσι αποφάσισε, 4 χρόνια μετά τη θέσπισή του, να το καταργήσει. Το Τ.Ε.Ι. Καλαμάτας, παρά τις προσπάθειες που έκανε με τη δημιουργία νέων τμημάτων, έχασε πάνω από 3.000 σπουδαστές τα τελευταία χρόνια. Σήμερα όμως, μετά τη θετική αυτή εξέλιξη και την ολοκλήρωση των υποδομών του, ανοίγονται νέες δυνατότητες και προοπτικές. Στο ακαδημαϊκό έτος που μόλις ξεκινάει αναμένεται να φοιτήσουν στο Τ.Ε.Ι. 1.790 νέοι, δίνοντας άλλη μια μεγάλη τονωτική ένεση στην οικονομία της πόλης. Φυσικά και σε αυτή την περίπτωση είναι στο χέρι όλων, το πλέον δυναμικό αυτό κομμάτι των φοιτητών, να συνεισφέρει στην πόλη μας όσο το δυνατόν περισσότερα. Διότι είναι σύνηθες το φαινόμενο, (πόσω μάλλον σε περιόδους οικονομικής κρίσης), σε περίπτωση που η πόλη δεν καλύπτει ανάγκες των φοιτητών, αυτοί να επιλέγουν να σπουδάζουν από απόσταση, κατεβαίνοντας στην πόλη μας μόνο σε περίοδο εξεταστικής.
Οι παραπάνω συγκυρίες δεν αποτελούν οράματα ή στόχους για το απώτερο μέλ-
λον της πόλης. Είναι επίκαιρες περισσότερο από ποτέ, αφού θα υλοποιηθούν και οι τρεις τους επόμενους μήνες. Είναι όμως προφανές ότι από μόνες τους δεν εξασφαλίζουν οικονομική ευημερία, ούτε φυσικά πρόκειται να καταστήσουν την Καλαμάτα το καλύτερο τουριστικό θέρετρο της Μεσογείου. Θα κληθούμε να φιλοξενήσουμε  διαφορετικές ομάδες επισκεπτών, όπως επισκέπτες εσωτερικού και εξωτερικού τουρισμού, καθώς και φοιτητές, κάθε μία από τις οποίες χρήζει διαφορετικής αντιμετώπισης. Οι αυτοδιοικητικοί παράγοντες οφείλουν να βρουν απαντήσεις άμεσα στα θέματα που είναι αυτονόητο ότι θα προκύπτουν. Επίσης, ζητούμενο είναι τι θα κάνουμε εμείς οι πολίτες ώστε να οδηγήσουμε και τις αρχές του νομού μας σε μια νοοτροπία αριστείας. Θα καταφέρουμε να ανταποκριθούμε στο ύψος των περιστάσεων; Θα καταφέρουμε να αποκτήσουμε σταδιακά τουριστική συνείδηση και να καταστήσουμε τη Μεσσηνία έναν προορισμό που θα ανταποκρίνεται στο τρίπτυχο πολιτισμός, περιβάλλον, ποιότητα;


Παναγιώτης Παπαντωνίου
Πολιτικός μηχανικός ΕΜΠ,
συγκοινωνιολόγος
Msc: Επιστήμη και
Τεχνολογία Υδατικών Πόρων