Την εκτίμηση ότι σύντομα θα επανεκκινήσουν τα έργα της Ιονίας και της Ολυμπίας Οδού εξέφρασε ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γιάννης Μαγκριώτης, σημειώνοντας ταυτόχρονα ότι η κυβέρνηση θα ζητήσει μείωση του ύψους των διοδίων στο τμήμα Πάτρα - Κόρινθος. «Η μείωση των διοδίων που έχουμε προτείνει για το τμήμα Κόρινθος - Πάτρα θα είναι πολύ μεγάλη, μέχρι και 50%», είπε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός απαντώντας σε ερώτηση βουλευτή.
Ο κ. Μαγκριώτης υπογράμμισε ότι «είναι παράδοξο, το τμήμα Κορίνθου - Πάτρας να κατασκευάζεται, η οδική του ασφάλεια να είναι χειρότερη από ό,τι πριν από την έναρξη της κατασκευής του και να πληρώνουμε και διόδια». Επίσης, προανήγγειλε τη δημοπράτηση των έργων ολοκλήρωσης των εγκαταστάσεων του λιμένος Πατρών.
Την ίδια ώρα, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων ΥΠΕΧΩΔΕ με επιστολή της προς τον υπουργό Υποδομών κ. Γ. Ραγκούση ζητεί να τεθεί «άμεσα σε λειτουργία το σύστημα καταγραφής διέλευσης οχημάτων και είσπραξης τελών διοδίων, το οποίο θα είναι ηλεκτρονικά συνδεδεμένο με το σύστημα καταμέτρησης των παραχωρησιούχων, διασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο τα έσοδα που αναλογούν στο Δημόσιο».
Η ΤΕΟ Α.Ε. διαθέτει ήδη ένα σύγχρονο, αυτοματοποιημένο σύστημα, το οποίο κόστισε στο Δημόσιο περίπου δώδεκα εκατομμύρια ευρώ.
Πρόκειται για πολύ σοβαρό πολιτικό θέμα, έτσι ώστε «το Δημόσιο να γνωρίζει ακριβώς το ύψος των εσόδων από τα διόδια των τελευταίων πέντε μεγάλων οδικών έργων παραχώρησης, καθώς επίσης εάν έχει ή πότε θα αποπληρωθεί το τίμημα της κατασκευής των παλαιοτέρων έργων παραχώρησης, έτσι ώστε αυτά να επιστρέψουν στο Δημόσιο μαζί με τα έσοδά τους», τονίζει η Ομοσπονδία, ζητώντας και έλεγχο του ύψους αποπληρωμής της Αττικής Οδού και της Γέφυρας Ρίου - Αντιρρίου.
Οι τράπεζες θεωρούν οτι τα έργα δεν είναι βιώσιμα. Κατά συνέπεια θεωρείται πολύ δύσκολο να ισχύσουν μειώσεις στα διόδια από τα τέλη Ιουνίου, όπως διέρρεαν πριν από μέρες από το υπουργείο Υποδομών.
Οι τράπεζες θεωρούν ότι μέχρι στιγμής δεν είναι διασφαλισμένες ότι θα πάρουν τα χρήματά τους για το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα που ανακοίνωσε λίγο πριν από το Πάσχα η κυβέρνηση.
Η πρόταση της κυβέρνησης προς τους κατασκευαστές και τις τράπεζες προκειμένου να συνεχίσουν τα έργα είναι μείωση στα διόδια από 25% έως 30% για τα κατασκευασμένα τμήματα των αυτοκινητοδρόμων επί 3 χρόνια και ταυτόχρονη μείωση 50% για τα υπό κατασκευή τμήματα.
Η πρόταση περιλαμβάνει ακόμη την αλλαγή χάραξης τμημάτων των αυτοκινητοδρόμων που έχουν μπλοκάρει λόγω των αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Αν σταματήσουν τα έργα, το Δημόσιο θα πρέπει να καταβάλει ως αποζημίωση 2,5 δισ. ευρώ. Μέχρι στιγμής έχουν σταματήσει τα έργα στον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου - Πάτρας και στα Τέμπη, ενώ έχουν σταματήσει οι εργολαβίες του Δημοσίου στο Πέταλο Μαλιακού (στην παράκαμψη Στυλίδας και Λαμίας).
Την ίδια ώρα είναι μπλοκαρισμένα τα έργα στην Ιόνια Οδό (στην περιοχή Κλόκοβα), στον ημικόμβο Μιντιλογλίου (στην Αχαΐα), στον υγροβιότοπο Καϊάφα (θα πρέπει να απενταχθούν με απόφαση του ΣΤΕ 25 χιλιόμετρα στο τμήμα Πύργος - Καλό Νερό) και στον Ε-65 (τον αυτοκινητόδρο?ο που συνδέει την ΠΑΘΕ με την Εγνατία), όπου το ΣΤΕ έχει αποφασίσει προσωρινή παύση των εργασιών για 42 χιλιόμετρα.
Περισσότερο ανήσυχος, απ ότι όταν προσήλθε, εξήλθε από τη σύσκεψη στο Υπουργείο Υποδομών για το θέμα της Ολυμπίας Οδού ο Δήμαρχος Πατρέων κ. Γιάννης Δημαράς, μετά από τη συζήτηση που έγινε υπό τον Υφυπουργό κ. Γιάννη Μαγκριώτη.
Ο Δήμαρχος Πατρέων παρουσίασε κατά τη διάρκεια της σύσκεψης το ψήφισμα της τελευταίας συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου της Πάτρας, το οποίο και παρέδωσε στον κ. Μαγκριώτη. Στο ψήφισμα στηρίχθηκε και η τοποθέτησή του, ζητώντας συγκεκριμένες δεσμεύσεις από την πλευρά του Υπουργείου για το μέλλον του έργου.
Στη σύσκεψη δεν διατυπώθηκε καμία δέσμευση από την πλευρά της Κυβέρνησης για συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ενεργειών που να εγγυώνται την επανέναρξη του έργου, καθώς υπήρξε μόνο μια γενική ενημέρωση για διαπραγματεύσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη αυτό το διάστημα.
Στη συνάντηση έγινε παραδεκτό από όλες τις πλευρές πως η ισχύουσα σύμβαση του έργου είναι εξαιρετικά αδύναμη και, με δεδομένο ότι οι εργασίες έχουν σταματήσει και έχει διακοπεί η εργασία του προσωπικού, ο προβληματισμός είναι έκδηλος για το άμεσο και απώτερο μέλλον ενός από τα πλέον κρισιμότερα έργα για την Δυτική Ελλάδα.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο του ψηφίσματος από τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου στις 27 Ιουλίου 2011, το οποίο παραδόθηκε στον κ. Μαγκριώτη από τον Δήμαρχο Πατρέων:
"Το τελευταίο διάστημα οι εργασίες στα εργοτάξια της «Ολυμπίας Οδού» σταδιακά μειώνονται και σήμερα πλέον έχουν πλήρως διακοπεί.
Πάνω από το 80% του προσωπικού έχει ήδη απολυθεί, προαναγγέλλοντας τις προθέσεις του παραχωρησιούχου για την οριστική εγκατάλειψη του έργου.
Το Δημοτικό μας Συμβούλιο ανησυχεί σοβαρά γι αυτή την εξέλιξη. Θεωρεί αδιανόητη τη διακοπή και την εγκατάλειψη του έργου από τον παραχωρησιούχο, κατά παράβαση της ισχύουσας σύμβασης και με την ανοχή της Πολιτείας.
Θεωρούμε απαράδεκτο το γεγονός ότι ο μόνος συνεπής στις προβλέψεις της σύμβασης είναι οι πολίτες, που συνεχίζουν να πληρώνουν διόδια κινούμενοι όχι σε αυτοκινητόδρομο, αλλά σε ένα ανασφαλές, επικίνδυνο και εγκαταλελειμμένο εργοτάξιο. Έχουμε όλοι την υποχρέωση να προασπίσουμε την ασφάλεια των οδηγών και το Δημόσιο συμφέρον.
Απαιτούμε την εφαρμογή της σύμβασης και την ανάληψη των υποχρεώσεων που πηγάζουν από αυτήν τόσο από την μεριά του Δημοσίου, όσο και από την πλευρά του παραχωρησιούχου. Υπό αυτές τις συνθήκες είναι απαράδεκτο οι πολίτες να συνεχίζουν να πληρώνουν διόδια σε ένα εγκαταλειμμένο έργο.
Απαιτούμε από την κυβέρνηση να πάρει χωρίς καθυστέρηση όλα τα απαιτούμενα μέτρα, ώστε:
1) Να επανεκινήσουν οι εργασίες με το δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα, που προβλέπεται από τη σύμβαση.
2) Να επαναπροσληφθούν άμεσα οι εργαζόμενοι που απολύθηκαν μαζικά το τελευταίο διάστημα.
3) Να ολοκληρωθεί το έργο σε όλα το μήκος του από την Κόρινθο μέχρι τον Τσακώνα.
Το Δημοτικό Συμβούλιο εξουσιοδοτεί το Δήμαρχο να επιδώσει το παρόν ψήφισμα στον αρμόδιο Υπουργό και να προβεί σε όλες τις απαραίτητες πρωτοβουλίες για την επανεκίνηση του έργο».