Λιγότερα και καλύτερα ΜΜΕ
Σο κλείσιμο ιστορικών εφημερίδων, όπως είναι η «Απογευματινή» και το ημερήσιο «Βήμα», φανέρωσε τις διαστάσεις στην κρίση του Τύπου και γενικότερα των ΜΜΕ. Η σημερινή απεργιακή κινητοποίηση των δημοσιογράφων και των άλλων εργαζομένων στα ΜΜΕ εκφράζει τον προβληματισμό μπροστά σε ιδιαίτερα αρνητικές εξελίξεις. Κατά την άποψή μας, η κρίση στα ελληνικά ΜΜΕ θα πάρει μεγαλύτερες διαστάσεις εξαιτίας των φαινομένων οικονομικής ύφεσης αλλά και των διαρθρωτικών προβλημάτων των ΜΜΕ. Οποιαδήποτε αξιόπιστη στρατηγική αντιμετώπισης της κρίσης πρέπει να είναι πολυδιάστατη και να παίρνει σοβαρά υπόψη τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής οικονομίας και του επαγγελματικού χώρου.
Τα ελληνικά ΜΜΕ πλήττονται ιδιαίτερα σκληρά από την οικονομική ύφεση. Η διαφημιστική
δαπάνη εμφανίζει κατακόρυφη πτώση, ενώ ολοένα και λιγότεροι συμπολίτες μας δέχονται
να αναλάβουν οικονομική επιβάρυνση για να καλύψουν τις ανάγκες ενημέρωσής τους.
Έχουμε μπροστά μας τουλάχιστον μία διετία διαφημιστικής, εμπορικής κρίσης προτού υπάρξει σχετική βελτίωση της κατάστασης. Τα διαρθρωτικά προβλήματα των ελληνικών ΜΜΕ δυσκολεύουν την εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής αντιμετώπισης της κρίσης. Υπάρχουν διάφορα «καπέλα» που επιβάλλονται στη διαφήμιση, σε όφελος άλλοτε των δημοσιογράφων και άλλοτε των εταιρειών που διαχειρίζονται τα σχετικά κονδύλια, που καταλήγουν σε επιβαρύνσεις της τάξης του 40%. Είναι φανερό ότι μία αγορά με τέτοια
διαρθρωτικά προβλήματα και τόσο έντονη πτωτική τάση οδηγεί σε δραματικό αδιέξοδο πολλές επιχειρήσεις ΜΜΕ.
Σοβαρές δυσλειτουργίες δημιουργεί και η στάση του ελληνικού Δημοσίου και της κυβέρνησης Παπανδρέου. Από τη μια έχει περιοριστεί στο ελάχιστο η κρατική διαφήμιση με βάση την ισοπεδωτική λογική που ισχύει για το σύνολο της οικονομικής πολιτικής. Από την άλλη το ελληνικό Δημόσιο προβάλλει συνεχώς οικονομικές απαιτήσεις σε βάρος των επιχειρήσεων ΜΜΕ, τη στιγμή που αρνείται να εξοφλήσει τις δικές του οφειλές προς αυτά.
Τέλος, η κρίση στα ελληνικά ΜΜΕ οφείλεται και στη λαθεμένη νοοτροπία πολλών επενδυτών και εργαζομένων σε αυτά. Πολλοί ισχυροί παράγοντες των ΜΜΕ τα χρησιμοποιούν για να διευκολυνθούν στην προώθηση άλλων επαγγελματικών τους στόχων. Αυτό σημαίνει ότι δεν πιστεύουν στην αποστολή τους, και μόλις διαπιστώσουν ότι δεν εξυπηρετούνται τα ευρύτερα επιχειρηματικά τους συμφέροντα, στρέφονται κατά των ΜΜΕ που οι ίδιοι δημιούργησαν. Υπάρχουν, επίσης, πολλοί δημοσιογράφοι που αντιμετωπίζουν τα θέματα με συντεχνιακή λογική, με αποτέλεσμα να αντλούν επαγγελματικά και οικονομικά οφέλη σε βάρος της βιωσιμότητας των επιχειρήσεων και των οργανισμών στους οποίους απασχολούνται και σε βάρος του λειτουργήματος το οποίο υποτίθεται ότι υπηρετούν.